Förebygg och bemöt utagerande beteenden-LSS/SOL
Kurs i lågaffektivt bemötande för att förebygga och hantera utagerande beteenden för verksamheter inom LSS/SOL
"En av de bästa utbildningarna jag har varit på!
Upplägget var helt anpassat efter verksamheterna och personalens kunskap.Lugnt och metodiskt utan att vara tråkigt.
Det är så viktigt, att alltid påminna sig om, för vems skull.
Vad gör vi på vår arbetsplats. Vad är syftet med allt vi gör?
Vad vill vi uppnå? Ett lugnt och tryggt hem.
Vi ska kunna ingripa utan att göra skada.
Tusen tack! Föreläsaren ska ha en eloge!
Jenny Karlsson, Tjörns kommun"
OM UTBILDNINGEN
Som personal kan man ibland bli utsatt för situationer som upplevs som obehagliga, kanske t o m hotfulla. Det är då viktigt att, dels ha en förståelse för vad som utlöser ett våldsamt beteende för att kunna undvika dessa situationer, dels känna trygghet i att veta att om jag hamnar i en fysisk situation så kan jag bemöta lågaffektivt och samtidigt skydda både mig själv och personen i affekt.
Målet med denna utbildning är att deltagaren ska få kunskaper i vilka mekanismer som utlöser en hotfull eller våldsam situation, samt hur man med hjälp av kroppsspråk, förhållningssätt och lågaffektivt bemötande kan förebygga och hantera känsloladdade situationer. Om en fysisk situation ändå uppstår så ska kursdeltagaren ha fått en inblick i hur man kan skydda sig själv utan att kränka eller skada personen i affekt. I kursen varvar vi teori och praktiska övningar både kring lågaffektivt bemötande och mjukt självskydd. Utbildningen ger verktyg som är direkt användbara i arbetet.
Vi anpassar innehåll och praktiska moment till gruppens behov och arbetssituation.
Utbildningen genomförs på plats hos er och genomförs under 1-4 dgr, beroende på era behov. Kan även genomföras som handledarutbildning
Gillade du den här kursen? Vi vill gärna höra från dig.
Intresseanmälan
Kursbeskrivning
Förebygg och bemöt utagerande beteenden
Som personal kan man ibland bli utsatt för situationer som upplevs som obehagliga, kanske t o m hotfulla. Vår utbildning bygger på ett medmänskligt och värdigt bemötande i alla situationer. Som personal är det viktigt att, dels ha en förståelse för vad som utlöser ett våldsamt beteende för att kunna undvika dessa situationer, dels känna trygghet i att veta att om jag blir angripen så kan jag skydda både mig själv och personen i affekt.
Mål med utbildningen
Målet med denna utbildning är att deltagaren ska få kunskaper i vilka mekanismer som utlöser en hotfull
eller våldsam situation, samt hur man med hjälp av kroppsspråk, förhållningssätt och bemötande kan
förebygga och bemöta dessa beteenden. Om en fysisk situation ändå uppstår så ska kursdeltagaren ha
fått en inblick i hur man kan skydda sig själv utan att kränka eller skada.
I våra utbildningar varvar vi teori och praktik. Empati, etik, omtanke och respekt löper som en röd tråd genom dagen.
Kursinnehåll
Kort presentation av föreläsare och kursdeltagare.
Fastslår kursdeltagarnas kunskap och erfarenheter inom området. Vi arbetar med korta bikupediskussioner samt genomgång av vad deltagarna upplevt kring utagerande och hot. Kursdeltagarna får möjlighet att reflektera över sina personliga erfarenheter kring bemötande och ingripande vid svåra situationer. Genomgång av kursdagen.
Introduktion till metoden och metodiken. Kort genomgång av grundprinciperna kopplade till exempelsituationer. Kursdeltagarna får en förståelse för filosofin och grundvärderingarna i metoden. Ett värdigt och omhändertagande bemötande.
Hur och varför uppstår utagerande/hotfulla situationer inom verksamheten? Identifierar underliggande faktorer som kan leda till utagerande beteenden och ger en förståelse som kan hjälpa personal att bibehålla ett professionellt beteende. Vi tittar bl a på sambandet mellan ångest och aggression, integritet och autonomi. Kursdeltagarna får en ökad medvetenhet om externa faktorer som kan inverka på beteendet. Ökad förståelse för samspelet mellan personalens beteende och den boende vid en hotfull situation.
Bikupediskussioner kring egen erfarenhet inom området. Kort redovisning. Genomgång av vilka signaler skall jag vara observant på.
Talet och kroppsspråkets betydelse. Hur kan jag förebygga att en obehaglig situation uppstår med hjälp av mitt eget bemötande, verbalt, dvs tal och tonfall, kroppsspråket och placering. Kursdeltagarna får kunskaper om hur icke-verbal kommunikation kan ha en positiv eller negativ inverkan på människor beteende. Genomgång av ickeverbala element som kan ha stor inverkan på en krissituation. Skapar förståelse för hur kroppsspråk kan reducera frustration och ilska. Samt att kunskapen om hur vi säger en viss sak spelar större roll än vilka ord vi använder.
Vikten av mental balans och förberedelse. Erfarenhetsutbyte. Genomgång av strategier som kan hjälpa personalen att bibehålla lugn under en konfrontation Gränssättning. Kursdeltagaren får kunskaper om hur vi reagerar fysiskt vid en svår situation. Vad dessa reaktioner leder till samt hur vi kan använda dem som redskap.
Identifierar och applicerar verbala tekniker samt strategier för ett effektivt lyssnande som kan hjälpa att de-eskalera en svår situation och förebygga ett utagerande beteende. Kursdeltagarna får lära sig att identifiera olika steg i det verbala beteendet. Genomgång av en effektiv kommunikationsmetod för att lugna ned situationen. Målet är att skapa en win-winsituation för båda parter.
Genomgång och praktisk övning på en rad olika situationer som kan uppstå inom verksamheten. Att kunna skydda sig, och andra, med enkla tekniker utan att göra illa eller kränka den utagerande. Praktisk träning på t ex att skydda sig vid slag, grepp i handled, kläder. Detta moment ger kursdeltagarna kunskaper om ett effektivt, men mjukt sätt, att kunna hantera svåra situationer. Målet är att även efter en fysisk incident kunna bibehålla en god relation.
Genomgång av aktuell lagstiftning.